Brott och straff


Posted on October 27th, by HenrikWidaeus in Syndicated. No Comments

Under dagarna fram till TheCage12

på Skolforum mobiliseras SkolSverige genom sociala medier. Diskussionerna om ett nätverkande kollegialt lärande pågår över allt…

…och mitt i allt detta smyger sig ett annat tema på: Brott och straff, poliser och skolpoliser. Carin Götblad fd. länspolismästare spelar säkert med i spelet när hon gestaltar allt det en skolledare skulle behöva gestalta; det praktiknära, tankarna om att göra tvärtemot,

att inte låta den bäst pålästa policytillverkaren i Utbildningsförvaltningen fortsätta en dag till – säg NEJ!

och provocera istället  fram den dialog som behöver provoceras fram i vetskap om att det som gör mest ont är det som behöver processas mest.

Har ni inte sett intervjun – titta här: http://www.svtplay.se/video/369829/del-8 – och lyssna särskilt på berättelsen om hundföraren och dissandet av klisterlappskonferenser! (från 43:10) Dessutom visar det sig att Carin har ett förflutet i förskolan – föga förvånande!

Just här har @christerholger i ett samtal med @widaeus nämnt att Sydkoreansk skolpolitik sedan länge är på väg att anta utmaningarna som ett språk- och kunskapssamhälle utgör och inte alls längre premierar dygnetruntdrillning, utan faktiskt, med emfas stänger allt för traditionella skolor:

the seriousness with which the South Korean government takes its change of policy is indicated by police patrols to shut down those private academies which operate too late into the evening. se: ourfutureplanet.org/news/737

Och för att riktigt knorra till avslutningen på kvällen ger @stehagen den första kollegiala cageberättelsen2012 utifrån ett tema på Möllevångskolan som handlar om…

temat lag och rätt i år 7 - Språkutveckling med genrepedagogik –  IKT och formativt lärande

Se http://hannalar.blogspot.se/2012/10/vi-lyfter-spraket-och-samarbetet-med.html?spref=tw där hon kreativt kombinerar tankar om

CYNEFIN med

SAMR/TCPK med

GENREPEDAGOGIK med

CUMMINS FYRFÄLTARE med den

DIGITALA KOMPETENSPYRAMIDEN och

FORMATIVT LÄRANDE

Välkommen till TheCage12 – berättelser om lärande

 





Leave a Reply



Berättelser i The Cage 2012

Det här är våra tre senaste bloggposter om berättelserna i buren. Klicka på bilden för att komma till hela bloggtexten. Vi ses i The Cage!

Nörda loss

Enligt rapporten Svenskarna och Internet 2012 känner sig var fjärde person i åldern 16 till 45 år inte så delaktiga i informationssamhället. Dessutom använder 1,2...

Wikipedia bygger på frivilligkraft

Wikimedia Sverige kommer att delta på Skolforum 2012 tillsammans med Per Falk, Henrik Widaeus och Terese Raymond. Vad ska då Wikimedia företa sig på...