MOOC – Massive open online course | 30/10

Följ livesändningen här:

http://westreamu.se/kunder/thecage/

MiniMOOCs:

Skola – korta.nu/moocskola

Högre utbildning – korta.nu/moochutbildning

Bibliotek – korta.nu/moocbib

 

Tänk er en värld där fria kurser och öppna utbildningar erbjuds dig oavsett vem du är eller var du kommer ifrån. Dessutom från de mest erkända och prestigefyllda universiteten i världen. Fantastiskt, men vad händer med lärandet?

MOOC - Massive open online course är stora, massiva och öppna kurser på nätet. Några exempel är Change.MOOC - Change: Education, Learning, and Technology! En annan är Stanfords kurs i Artificiell Intelligens som lockade mer än 160.000 studenter över nätet.

Vad innebär det här för skola, teknik och lärande? Vilka utmaningar och möjligheter finns? Vilka ekosystem behöver vi? Hur kommer lärresurser och biblioteken in i detta?  Dave Cormier och Helen Keegan kommer att föreläsa och samtala kring temat lärande i digitala miljöer. Krister Widell, Alastair Creelman, Hanna Stehagen och Per Falk bidrar med perspektiv och fördjupar diskussionen!

Programpunkter

9.00 – 10.00 Krister Widell föreläser på temat Skolbiblioteket – en nod i det moderna lärandet.

10.00 – 10.50 You Can’t Collaborate Alone – Community as Curriculum for Life Long Learning. Av Dave Cormier (På engelska) 

11.00 – 11.50 - Who is Rufi Franzen? med Helen Keegan. How to (IT) support a Pedagogy of Chaos? (På engelska)

11.50 – 12.10 Frågor från miniMOOCen

13.00 – 14.00 Pedagogiska rummet – Om kunskap, digitalisering och samtiden. (På engelska)

14.30 – 16.00 Berättelser från det utvidgade lärarkollegiet! Med Hanna och Per.

Dagen webbsänds av WestreamU och sponsras av LIN education och  OER Sverige som ingår i ITHU-nätverket.

   

Program

9.00 – 10.00 Krister Widell föreläser på temat Skolbiblioteket – en nod i det moderna lärandet.

Krister Widell arbetar som fristående konsult med verksamhetsutveckling med hjälp av IT. Han har tidigare arbetat bl.a. på Sveriges Utbildningsradio (UR) och på Bonniers. Läs mer här!

 

Efter kl. 10.00 startar vi upp en miniMOOC på temat MOOC. Vi öppnar upp fyra modererade skrivytor i Hackpad med olika teman; Skola, Högre utbildning, Bibliotek och Internationell. Där kan alla intresserade, de på plats och de som tittar på webbsändningen, skriva, prata och även ställa frågor till föreläsarna.

10.00 – 10.50 You Can’t Collaborate Alone – Community as Curriculum for Life Long Learning. (På engelska) 

Dave Cormier delar med sig av sina erfarenheter av att organisera undervisning och lärande i MOOCs. Vilka är möjligheterna och utmaningarna?

 

11.00 – 11.50 Who is Rufi Franzen? Med Helen Keegan. How to (IT) support a Pedagogy of Chaos? (På engelska) 

Helen Keegan berättar om sitt projekt där eleverna försökte hitta identiteten bakom den mystiske främlingen på nätet – Rufi Franzen. Hur fungerar frustration som pedagogisk drivkraft?

11.50 – 12.10 Frågor från miniMOOCen

13.00 – 14.00 Pedagogiska rummet – Om kunskap, digitalisering och samtiden. (På engelska)

Alastair Creelman är moderator för ett samtal med Dave Cormier och Helen Keegan och en hemlig gäst. (På engelska)

Open education for all is no longer a dream but is taking place right now. Many of the world’s leading universities offer free and open versions of their courses to anyone with an internet connection. Every week sees new initiatives, new models and further development in this field with a bewildering range of new terminology: cMOOC, xMOOC, OER, OEP, OCW and even LOOC. We are witnessing a de-aggregation of education where some universities offer courses whilst others offer credentials and certification for informal learning. These opportunities are already available for Swedish students but very few are as yet aware of the new educational landscape.

How can the  Swedish education system meet these new challenges and international competition?

Alastair Creelman projektledare och omvärldsspanare på Linnéuniversitetet, samt ledamot i EFQUEL.

14.30 – 16.00 Berättelser från det utvidgade lärarkollegiet!

Just nu pågår det fortbildning, påverkansarbete och en spännande debatt för lärare i sociala medier. Det är Skollyftet och #skolchatt, The big five – som föddes ur Göran Svanelids artikel i Pedagogiska magasinet, eller projektet Spelifierat lärande som föddes ur en twitterkonversation. Lärarna organiserar sig och organiserar sitt lärande precis som en MOOC.

Det är torsdag idag. Torsdag betyder #skolchatt. Torsdag betyder att jag får en extra stor chans att utbyta tankar och idéer med många inspirerande skolintresserade människor. Människor som jag ser som mina kollegor i det utvidgade lärarkollegiet. Ett kollegium som jag är tacksam och stolt över att ingå i. Ett kollegium som ger mig så mycket, som jag lär av och utvecklas tillsammans med. Men hur gör vi fler delaktiga?

Anna Kaya

Det är frågan. Hur jobbar vi och hur gör vi fler delaktiga?

Hanna Stehagen, Per Falk och gäster delar med sig av erfarenheter, verktyg och deras lärarvardag.

Hanna Stehagen
Fotograf: Annelie Drewsen

Per Falk
Fotograf: Andreas Eklund

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Berättelser i The Cage 2012

Det här är våra tre senaste bloggposter om berättelserna i buren. Klicka på bilden för att komma till hela bloggtexten. Vi ses i The Cage!

Nörda loss

Enligt rapporten Svenskarna och Internet 2012 känner sig var fjärde person i åldern 16 till 45 år inte så delaktiga i informationssamhället. Dessutom använder 1,2...

Wikipedia bygger på frivilligkraft

Wikimedia Sverige kommer att delta på Skolforum 2012 tillsammans med Per Falk, Henrik Widaeus och Terese Raymond. Vad ska då Wikimedia företa sig på...